2025. gada 5. novembrī investoru zvana laikā tika publiski izziņoti AS "Air Baltic Corporation" 9 mēnešu rezultāti.
Vēlamies izmantot šo iespēju, lai, no mūsu komandas puses, iepazīstinātu ar savu izpratni - kādi būtu galvenie veicamie soļi vērtēšanas gaitā, kā arī kādām būtu jābūt uzņēmuma vērtējuma sastāvdaļām. Bet pirms tam - pārskats par to, kuras sadaļas un jautājumus ir nepieciešams izskatīt un iekļaut slēdzienā, lai dokuments būtu uzskatāms par pilnvērtīgu vērtējumu? Ierasti vērtēšanas gaitā identificējam un veicam šādas analīzes sastāvdaļas:
-
Komercdarbības modelis, akcentējoties uz būtiskākajiem nefinanšu rādītājiem,
-
Uzņēmuma ārējās vides - galveno tirgus parametru - pārskats,
-
Finanšu rādītāju dinamikas analīze,
-
Salīdzināmo konkurentu analīze (šis ir iemesls, kāpēc izveidojām screener.lv risinājumu),
-
Uzņēmuma vērtējums.
Uzskatām, ka pie uzņēmuma vērtējuma sadaļas varam nonākt tikai noslēguma posmā, kad tikuši izvērtēti būtiskākie iekšējās un ārējās vides riski un iespējas. Tāpēc sniegsim un regulāri papildināsim minēto faktoru izvērtējumu un soļus, kā iespējams nonākt līdz kvalitatīvam vērtējumam.
Bet pirms augstāk minētā - mazs komentārs attiecībā uz nesen publicētajiem “Air Baltic Corporation” operatīvajiem Finanšu datiem.
Pēdējās pieejamās prezentācijas ietvaros nenoliedzami fokuss ir uz pozitīvajiem notikumiem, no finanšu informācijas komponentēm fokusējoties uz kopējo ieņēmumu, EBITDAR un arī peļņas pieaugumu 9 mēnešu periodā, bet salīdzinot to tikai ar attiecīgo periodu iepriekšējā gadā. No ne tik pozitīviem notikumiem ir pieminētas tādas nianses, kā IPO aizkavēšanās un t.s. “Cash conservation framework”, kas, pēc būtības, ir vērsta uz likviditātes uzturēšanu sarežģītos finanšu apstākļos - bet tieši šie aspekti ir īpaši svarīgi situācijā, kad uzņēmums saskaras ar pieejamo naudas līdzekļu atlikuma pastāvīgu samazinājumu.
Atsevišķi apskatīti notikumi un rādītāji īsu periodu perspektīvā var sniegt pozitīvu, bet vienlaikus maldīgu priekšstatu par uzņēmuma finanšu situāciju. Tādēļ uzskatām, ka nepieciešams paplašināt pārlūkojamo periodu, izmantojot t.s. “TTM”, jeb pēdējo 12 mēnešu slīdošo rādītāju. Laiks, kad uzņēmuma vērtība bija salīdzinoši statiska un nemainīga, ir palicis vēsturē. Slēdzienu par uzņēmuma vērtību uz konkrētu datumu tieši ietekmē gan mainīgie ārējās vides nosacījumi, gan arī uzņēmuma rīcībā esošo aktīvu izmantošanas efektivitāte. Tipiska, vienkārši pieļaujama kļūda, ir statiska vērtības aprēķina modeļa izveide, laicīgi neatjauninot tā izejas nosacījumus un faktorus. Tuvāko nedēļu laikā būs pieejami arī salīdzināmu aviosabiedrību rezultāti par šī gada 3 ceturkšņiem - attiecīgi papildināsim arī zemāk sniegto kopsavilkumu. Visticamāk, secinājumi un komentāri varētu būt atšķirīgi no “Air Baltic Corporation” vadības prezentētajiem. Protams šis būs tikai mūsu personīgais viedoklis un interpretācija, kur atsevišķi secinājumi nebūtu lietojami, atraujot tos no konteksta. Piesekojiet!
